Aktiv læring og bevægelse i undervisningen med Hopspots

Workshop 9

Beskrivelse af workshoppen

Blodgennemstrømningen til hjernen stiger, når man er fysisk aktiv, og forskningen har således bevist, at der er en meget positiv effekt på indlæringen. Hopspots lægger op til denne fysiske aktivitet og derfor er der også gavnlig effekt på sproglæring, kognition, arbejdshukommelse mm.

Spilmekanikker, lydene fra spillene og de farverige brikker med lys motiverer tilsammen børnene til at bevæge sig og lære. Samtidig forbedres børnenes fokus, overblik og samarbejdsevner, når de spiller med Hopspots.

På denne workshop vil du blive inspireret, og du vil kunne afprøve de forskellige spil. Det interaktive læringsmiddel Hopspots er, med sine spil, rettet mod børn fra indskolings- til udskolingsalder. 

Børn på mange forskellige niveauer kan drage nytte af Hopspots, da man vil kunne tilpasse spillene til det enkelte barn eller gruppes behov.

Aviaja Borup Lynggaard, CxD

Aviaja, opfinderen af Hopspots, kommer til at afholde denne workshop. Aviaja har en baggrund som interaktionsdesigner fra arkitektskolen og en Ph.d. fra Bang & Olufsen. Derfor bygger produktudviklingen på forskning og medskabelse blandt de mange brugere, som i dag hopper på de interaktive brikker fra Danmark til Hong Kong, og hun kan dele nogle af alle de forskellige brugerindsigter der er indsamlet.

Child Experience Design (CxD)

Firmaet bag Hopspots, CxD, er startet som reaktion på skolereformen i 2014, hvor bevægelse kom til at indgå i undervisningen. Det lille firma ligger i Aarhus, hvor der produceres og udvikles på det interaktive læringsmiddel og de tilhørende didaktiske elementer.

Vi ser et stort behov for at få fokus på bevægelse, fællesskab og trivsel igen ovenpå den lange corona-periode.

Siden er sidst opdateret 13. april 2022