Fysioterapi
Fysioterapeuten har overordnet fokus på elevernes fysiske tilstand og formåen.
Fysioterapeuten har overordnet fokus på elevernes fysiske tilstand og formåen.
Fysioterapeuten har samarbejde med personalet (+ergo og tale), forældrene, eksterne faggrupper, privat fysioterapi og skriftlighed vedr. dette.
Fysioterapeuten har en koordinerende opgave i forhold til implementering af fysioterapeutiske tiltag og derved også opfølgning.
Fysioterapeuten kan komme med inspiration til "fysiske aktiviteter" som
- Øget kropsbevidsthed
- Udspænding
- Ledkompressioner
- Massage
- Sanseoplevelser
- Gang- og ståhjælpemidler
Ovenstående kan evt. være som "holdtræning" / krop og bevægelse.
Fysioterapeuten har individuelle forløb med eleverne omkring
- Stå/gå/styrke/balance områder
- Afprøvning/optimering af funktioner
- Test/obs forløb
Fysioterapeuten deltager i bassinlektionerne/svømning
Fysioterapeuten superviserer personalet i forhold til
- Brug af ståstøtte/ skinner/ kørestole/ toiletstole og ganghjælpemidler
- Indstilling/justering og opfølgning på hjælpemidler
- Forflytninger – individuelt
Fysioterapeuten har opmærksomhed på elever der i løbet af skoleforløbet får ændrede behov (skæv ryg, balance, fodstilling, problemer efter operationer eller brud/skader m.m.)
Fysioterapeuten vejleder forældre omkring hjælpemidler i hjemmet, brug af vederlagsfri fysioterapi eller egnede fritidsaktiviteter.